Jak se po třech letech fungování aplikace změnila doprava v Praze?

Aplikace Uber začínala v roce 2014 s prémiovou službou UberBLACK. Dnes je Uber masovou každodenní službou, která pomáhá jak občanům, tak i Praze jako městu vypořádat se se specifickou dopravní situací. Hodnocení po třech letech fungování přináší zajímavé statistiky a jistotu, že Uber nehodlá zpomalit.

Uber mění dopravu v Praze a doplňuje MHD

V aplikaci Uber, která propojuje díky moderní technologii řidiče a cestující, má České republice v současnosti registrováno 400 tisíc uživatelů, počet aktivních řidičů pak překračuje 2 tisíce. Uber znamená významný přínos pro městskou mobilitu, reaguje na aktuální dopravní situaci v rámci Prahy a doplňuje městskou hromadnou dopravu tam, kde je to potřeba.

„Tvrzení, že Uber udržuje Prahu v pohybu, není prázdné. Letos jsme zaznamenali meziroční nárůst jízd o 340 % oproti loňskému roku a průměrný dojezdový čas se pohybuje pod čtyřmi minutami. Přitom ještě v srpnu 2014 byl čas přistavení auta kolem 12 minut,“ konstatuje Tomáš Peťovský, generální ředitel Uberu pro Českou republiku a Slovensko. „Během tří let působení na českém trhu jsme docílili dramatické změny na poli individuální dopravy v Praze. 75 % všech stažení aplikace v tomto odvětví tvoří právě aplikace Uber. Každý měsíc tak máme třikrát více nových uživatelů než všechny ostatní aplikace v tomto odvětví dohromady.“

Moderní technologie pomáhá lidem pohybovat se po městě i tam, kde je městská doprava méně frekventovaná nebo chybí zcela. Jednoznačně se to týká například dopravního fenoménu – tunelu Blanka. Tunelem nejezdí MHD, proto je Uber ideálním řešením pro každého, kdo se potřebuje přepravit mezi Prahou 5, 6, 7 a 8. Díky aplikaci je doba cestování v těchto lokalitách mnohem kratší. Tunelem od začátku jeho provozu projelo již 160 000 jízd přes aplikaci Uber.

Rychlé spojení z okrajových částí do centra

Neméně užitečný je Uber jako dopravní propojení mezi okrajovými částmi Prahy a centrem. 44 % všech jízd se totiž uskuteční právě do okrajových oblastí města, a to zejména v ranních hodinách mezi šestou a desátou. Odpolední špička pak vrcholí obvykle kolem 18. hodiny. Po půlnoci, kdy do těchto oblastí nejezdí prakticky žádné spoje a není k dispozici ani metro, rovněž přichází „čas Uberu“ a trvá přibližně do jedné hodiny ranní.

Dostat se do práce nebo k nejbližší zastávce MHD zejména z oblastí, kde na kraji Prahy končí dálnice, přestal být s použitím Uberu složitý logistický problém. „Podle našich statistik například do a z oblasti Chodova se denně uskuteční v průměru více než 500 jízd, nejvíce mezi 7. a 10. hodinou ranní, špička vrcholí kolem osmé hodiny,“ říká Tomáš Peťovský.

Uber také významně přispívá k řešení náročné situace, kterou pro motoristy znamená zavedení nových parkovacích zón a výrazný nedostatek parkovacích míst v centru Prahy. Díky digitálním službám totiž nemusí řešit složitý parkovací rébus.

Uber podporuje rozvoj turismu v Praze

V Praze však aplikaci nevyužívají pouze Češi, významný je zde i podíl zahraničních uživatelů. Je to samozřejmě i díky tomu, že Praha je jednou z top turistických destinací jak v Evropě, tak i na světě a také proto, že Uber je v zahraničí známou a respektovanou službou. Z těchto důvodů ji turisté aktivně vyhledávají i u nás. Uber díky tomu přispívá k pozitivní zkušenosti zahraničních návštěvníků z pobytu v Praze. Podle statistik společnosti využili aplikaci turisté z 97 zemí světa, nejvíce ze Spojených států, Velké Británie, Francie, Ruska a Německa, ale pražští řidiči svezli i turisty z Pobřeží slonoviny a Rwandy. Nejoblíbenější destinací v Praze je Pražský hrad. Na Hrad se od začátku fungování služby uskutečnilo více než 49 000 jízd.

Létající a samořídicí auta už nejsou sci-fi

„To, jak naše služba funguje nyní, je obrovský krok kupředu,“ říká Robbie Khazzam, generální ředitel Uberu pro střední a východní Evropu. „Je to však pouhý začátek, díváme se do budoucnosti s velkým optimismem a chystáme další novinky, které dopravu po hlavním městě a jeho přilehlém okolí budou dál měnit k lepšímu. Pražané se tak mohou těšit na služby, které ve světě využívají miliony spokojených zákazníků.“

Nyní již ve 30 metropolích po celém světě funguje služba sdílených jízd UberPOOL a získává na stále větší oblibě. Například v San Francisku momentálně zaujímá zhruba 20 % všech jízd skrze aplikaci. Pro zákazníky to znamená výrazně levnější cestování, náklady společné jízdy se totiž dělí mezi cestující. Řidiči si navíc vydělají více a roste i celková poptávka. Výhledově to jednoznačně povede ke snížení počtu aut v ulicích města, omezení dopravních zácp a zlepšení stavu ovzduší.

Uber vidí budoucnost dopravy v řešeních, která ještě před několika lety patřila spíše do říše sci-fi, nyní se však stejným směrem ubírají vize na celém světě. Uber Elevate (létající auta) by pochopitelně znamenala úlevu v dopravních špičkách a nový rozměr městské mobility. Společnost Uber vnímá tento problém jako globální a aktivně se podílí na jeho řešení, které by zmírnilo dopravní přetížení na zemi. Síť malých elektrických letadel, která dokáží vzlétnout a přistávat svisle (s využitím přistání například i na výškových budovách a mrakodrapech) by umožnila rychlou a spolehlivou dopravu nejen mezi předměstími a městy, ale i ve městech samotných.

Dalším důležitým směrem jsou samořídicí auta. „Každý den testování v našich laboratořích v Pittsburghu jsme blíž správné technologii, od které chceme nejen spolehlivost, ale také bezpečí pro všechny, kteří se budou aktuálně účastnit dopravního provozu,“ říká Robbie Khazzam.

Autor: Petr Smolník, šéfredaktor