První dálkové řízení automobilu založené na 5G

Společnost HUAWEI na konferenci MWCShanghai 2017 spolu s China Mobile a SAIC Motor, úspěšně demonstrovala první technologii dálkového ovládání automobilu založenou na 5G. Řidič byl na vzdálenost 30 kilometrů schopen udržet veškerou kontrolu nad vozidlem. Dálkové ovládání má v budoucnu velký potenciál využití, ať už v těžebním či odpadovém průmyslu, či v případě nouzových situací, jako jsou záchranné mise v oblastech zasažených přírodní či jinou katastrofou.

Společnost Huawei vytvořila bezdrátové 5G připojení, které propojilo inteligentní vozidlo GM iGS společnosti SAIC Motor. China Mobile poskytla konektivitu. Díky této spolupráci se ve světové premiéře povedlo úspěšně v praxi demonstrovat první test dálkového řízení osobního vozu prostřednistvím sítě 5G.

Řidič ze vzdálenosti 30 kilometrů udržel po celou dobu plnou kontrolu nad řízem vozu

Při testu se řidič nacházel více než 30 kilometrů od vozidla. Několik videokamer s vysokým rozlišením, nainstalovaných ve vozidle, posílalo řidiči několik HD videí v reálném čase a poskytlo mu 240stupňový pohled na okolí vozidla skrze širokopásmovou síť 5G (včetně periferního vidění bez jakéhokoliv otáčení hlavy, přičemž průměrný člověk má binokulární zorné pole okolo 180–190 stupňů). Řídící povely pro volant, plynový pedál a brzdy byly rovněž přenášeny skrze síť 5G, která poskytla minimální latenci potřebnou pro okamžité reakce na různé podmínky na cestě. Řidič byl i ze své vzdálené pozice schopen po celou dobu udržet plnou kontrolu nad vozidlem.

Prodleva mezi vozidlem a řidičem nižší než 10 milisekund

Nízká latence a vysoká šířka pásma 5G jsou nezbytně nutné pro splnění požadavků na dálkové řízení vozidel s využitím HD video přenosu, které zahrunuje rychlou odezvu a spolehlivé připojení. V tomto konkrétním testu poskytovalo 5G s ultra vysokou šíří pásma po celou dobu požadovanou rychlost pro HD video přenos mezi vozidlem a řidičem. End-to-end latence všech dálkově ovládaných řídících funkcí vozidla byla nižší než 10 milisekund (latence nového bezdrátového rozhraní 5G sama o sobě byla menší než jedna milisekunda). To znamená, že při jízdě vozidla rychlostí 30 km/h byl rozdíl vzdálenosti vzniklý prodlevou mezi bržděním řidiče a skutečným bržděním vozu pouhých 8 centimetrů.

Využití dálkového ovládání v těžebním průmyslu nebo na místech katastrof

Dálkové ovládání vozidel má v budoucnu širokou škálu potenciálního využití, zejména v obzvláště drsných nebo nebezpečných prostředích, jako jsou místa těžby nerostných surovin, likvidace nebezpečného odpadu či v případě, že má práce na dálku vyšší efektivitu. Příkladem může být zhutňování velkých ploch půdy pomocí dálkově ovládaného válcovacího stroje. Dálkové ovládání může být použito rovněž jako doplněk u autonomních vozidel. Jedna osoba může například pomocí dálkového ovládání dohlížet nad celou flotilou sdílených vozů (car-sharing) a v případě nutnosti ručně zasahovat v situacích, které to vyžadují. Dálkové ovládání může být využito i v případě nouzových situací, jako jsou záchranné mise v zónách katastrof.

Vzhledem k tomu, že digitální transformace zvyšuje tempo po celém světě, na propojené inteligentní automobily se bude zaměřovat celý průmysl informačních a komunikačních technologií. China Mobile, SAIC Motor a Huawei se aktivně zapojují do výzkumu, vývoje a testování pilotních řešení pro 5G aplikace autonomního řízení, které jsou základem pro realizaci dopravní infrastruktury nové generace.

Autor: Petr Smolník, šéfredaktor